<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Sen verran jouluisella mielellä olen minäkin, että luovun linjastani joulu vs. minä ja tunnustan, että on joulussa jotain kivaakin. Niin kuin syöminen, karamellit, tuoksut, jouluvapaat, kynttilät, glögi (no tulihan se alkoholikin sieltä) ja jouluaaton piirretyt.

 

Sitäkin mietin, kun itsekseni yskiskelen lähes tyhjässä toimistossa, että olisihan sekin kuolinsyy, tukehtua liköörikonvehtiin. Onnistuin voittamaan firman pikkjoulussa arpajaisista liköörikonvehtipussin, jonka sisältöä olen toiveikkaasti tarjoillut ohikulkijoille. Vielä tuolla laarin pohjalla kuitenkin muutama on ja päätin sitten itsekin natustaa yhden. Eikös ensin kurkkuuni takertunut pala suklaata ja sitten vielä vanhanaikaisesti se etomäärä alkoholia vei lopunkin hengityskyvyn. Yskin ja pärskin täällä niin, että heikkohermoisempia olisi jo hirvittänyt ja heimlichin ote olisi tehnyt kylkiluistani selvää.

 

Minulla on jotenkin väärinkehittynyt nielemisrefleksi, jo lapsesta asti olen yrittänyt saada itseäni hengiltä erinäisillä tukehduttamiskeinoilla. Kurkkuuni ovat takertuneet muunmuassa appelsiiniviipale, ruisleipä, vesi ja oma sylki. Nyt voin lisätä listaan myös liköörikonvehdin, kuulostaa ainakin riittävän makaaberilta kuolintavalta.

 

Muuten olen sitä mieltä, ettei joulun tarvitse tulla. Asunto ei ole vieläkään puhdas. Tytärpuoli tuli sotkemaan sitä eilen lisää piperkakkotalovirityksillään. Mies on edelleen saamaton vatuloitsija ja minä aion tarttua pulloon heti kun täältä pääsen. Siitäs saatte saamarin tontut, meidän ikkunoiden taakse ei kannata seuraavaan viiteen päivään vaivautua, voi joutua lähtemään pois päin pää kainalossa. Tai vahtimaan ei ainakaan kannata tulla, avuksi saa ilmoittautua.

 

Tämä tarina varmaan lohduttaa kovin kaikkia niitä, jotka saapuvat sivuilleni hakulausekkeella ”jouluista ajanvietettä” tai ”pikkujoulu tarinoita” Miksi nuo yhdyssanat ovat järkijään erikseen kirjoitettu? Pitääkö tässä olla huolissaan nuorison äidinkielen taidoista? Vai omistaan?