<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Perseelleen menneen yläasteen lopetuksen jälkeen kerkesimme huokaista helpotuksesta, kun melkein ilkeä tytärpuoli tasottui ja meni kymppiluokalle aivan omaehtoisesti. Siellä ei kokopäiväisesti opiskeltukaan, vain niitä aineita joiden arvosanoja oli tarkoitus korottaa. Taisi neiti tottua liian helpolle, koska nyt on lukion käyminen taas yhtä tervanjuontia ja aamuheräämisten välttelemistä.

 

Viime viikonlopun visiitillä hän valitteli kipua kyljessään, oli kuulema Nosturin keikalla joutunut muiden pogoilijoiden tönimäksi. Minä sanoin heti, että se on sitten pitkään kipeä ja että kannattaa syödä buranaa kuurina. Lihasrevähdyksiin ei muu auta. Tai sitten mennä lääkäriin tutkituttamaan itsensä. Mutta eivät lääkäritkään kylkiä ala paikkaamaan, eivätkä ne muuta määrää. Olisihan se tietysti saanut sieltä sairaslomatodistuksen.

 

Nyt nimittäin äitinsä taas ottaa pulttia kymmenellä kun yllättäen vaiva vaivaa eniten kouluaamuina, eikä neito tahdo nousta ja lähteä kouluun. Ymmärrän äiteen aatokset. Meillä asuva mies yritti puhelimessa puhua järkeä, ettei kannata jäädä tuleen makaamaan, vaan mennä suosiolla heti sinne lääkäriin ja hankkia se sairaslomatodistus, tai voi olla, että lentää ulos koulusta.

 

Minun tekisi etolaiskamadolle tarjota niskaperseotetta kohti koulua. Onneksi kyseessä ei ole minun akuutti ongelmani, kakara ei asu meillä, enkä ole aamuisin häntä kouluun saattelemassa. Voi olla, että ongelmaa ryhdytään työntämään minulle siinä vaiheessa kun vekara joutuu ulos koulusta eikä äitinsä suostu sitä elättämään pankon päällä. Ei kyllä tule meillekään, ei minulla ole siihen varaa. Eikä ole meillä asuvalla miehelläkään.

 

Joo, olen kohtuuton ja ilkeä ja vittumainen akka. Mutta en minä ole lapsia tehnyt. Kaikki naimattomat ja lapsettomat naiset, älkää jumalauta menkö naimisiin miehen kanssa, jolla on kakaroita edellisistä liitoista. Teidän riesaksenne ne kuitenkin lankeavat vielä. Tämä etenkin neuvoksi niille, joilla ei ole äidillistä oireyhtymää eikä lapsirakkautta. Minulla ei ole, olen vajaa. Ja vihainen jo etukäteen. Minulle riittää sen meillä asuvan miehen herättely aamuisin.