Terveisiä kehä kolmosen paremmalta puolelta. Tunnen itseni sota-ajan mustan pörssin kauppiaaksi. Toimme mukanamme kaksi ahvenkukkoa (toinen pakkaseen, toinen lähtee tänään mukaan vierailulle), karjalanpiirakoita, ja paketti kahvia. Äitini läimäisi senkin kassiin vielä viime metreillä, juuri ennen lähtöä. Enpä hennonut sanoa ei. Kaikki köyhälle kelpaa.


Ei tullut konetta avattua, vaikka sellainenkin ihme vanhemmiltani löytyy. Veljetkin voivat hyvin. Meillä asuva mies esitteli sielläkin parhaat puolensa, kun kävimme iltaa istumassa toisen veljeni luona. Muuten en avioeroa maininnut. En jaksa heiluttaa venettä enkä vastata kysymyksiin. Olen umpioiden kuningatar.

Minut oli haastettukin tällä välin. Kiitos vain kunniasta. Kokeillaanpa löydänkö 8 ihmistä, jotka ovat vaikuttaneet minuun kovasti.
1. Isän äiti. Minun lapsuuteni peruskallio. Vanhemmista ei juurikaan ollut vanhemmiksi, kun olin pieni. Mummo hoiti minut 5-vuotiaaksi saakka.
2. Äidin suvun naiset. Opettivat itsenäisen naisen mallia. Äidin vanhempi sisko oli eronnut yksinhuoltaja ja nuorin sisko ihan vaan yksinhuoltaja. Näyttivät, että naisella on muutakin elämää kuin avioliitto. Se oppi lankesi erittäin otolliseen maahan.
3. Enid Blyton. Tähän nyt olisi voinut laittaa minkä tahansa lasten- ja nuortenkirjailijan. Enid täti viisikkoineen piti minut järjissäni ala-asteiän, opetti uppoutumaan kirjoihin, kun oma elämä oli rupisempaa.
4. Yläasteen englannin opettajani. Siinä vasta nainen! Opetti rakastamaan englannin kieltä ja samalla opetti kaiken kieliopista. Kyllä minä sitten nautin! Minulla oli muutenkin onni saada persoonallisia ja hyviä opettajia, heille kuuluu kiitos paljosta. Vaikutusvaltaista sakkia minun elämässäni.
5. Janis Joplin. Nainen ja ääni. Tunne ja vimma. Ei kai tarvitse sanoa enempää?
6. Lauri Viita. Oikeastaan Viidan Moreenista minä nyt puhun. Ensimmäisen kerran luin sen ala-asteikäisenä. Siinä on raamattuni ja eettinen ohjekirjani. Ei mikään ihme, että minusta tuli pikkupioneeri.
7. Aki Kaurismäki. Minä sitten niin tykkään A:n elokuvista. Etenkin silloin kun Peltsi oli vielä elossa.
8. Tähän en kyllä keksi ketään. Sovitaan, että se vaikuttava persoona on vielä saapumatta elämääni. Jätän tilaa optiolle.

Haasteen saa vastaanottaa ken tahtoo, ellei vielä ole tehnyt. Minä lähden TAAS keittämään kahvia. Olipa ihana nukkua omassa sängyssä!