Minulla on ollut mielenkiintoinen ilta. Olen lukenut lakia, kiitos erään ei lakia tuntemattoman kommentoijan.

Tässäpä kappale avioliittolaista:

5 LUKU
Puolisoiden velat
52 §

Kumpikin puoliso vastaa yksin siitä velasta, minkä hän on tehnyt ennen avioliittoa tai sen aikana. - Meillä asuva vastaa omistaan. Omani olen jo maksanut. En aio enempää osallistua hänen velkojensa maksuun mitä tähän asti olen tehnyt vapaaehtoisesti (minulle on vain kerrottu, että tällainenkin summa pitäisi maksaa, v*tun sinisilmäinen paskakasa - puhun itsestäni).

Velasta, jonka jompikumpi puoliso on tehnyt perheen elatusta varten, vastaavat kuitenkin puolisot kumpikin omasta ja toisensa puolesta. - Minä olen tehnyt avioliiton aikana velkaa, minulla ei ole tarkoitustakaan ryhtyä perimään meillä asuvan osuutta, vaikka suurin osa on mennyt siihen, että olen elättänyt häntä sillä rahalla, kun hän on ollut työttämänä.

Mitä 2 momentissa sanotaan, älköön sovellettako rahalainaan, jonka toinen puoliso on ottanut, älköönkä myöskään, milloin velkoja on tietänyt, että puolisot välien rikkoutumisen vuoksi asuvat erillään. - Emme vielä asu erillään, meillä asuva ei saa rahavelkaa, enkä minä aio enää yhtään enempää sitä ottaa.

53 §

Velasta, jonka molemmat puolisot ovat avioliiton aikana tehneet, vastaavat he kumpikin omasta ja toisensa puolesta, ellei toisin ole sovittu. - Olen vastuussa velasta, en aikanaan rehellisesti kertonut miten paljon velkaa otin. Ja koska meillä asuvalla on velkaa jo ennestään, turha kuvitella että minä eron jälkeen mitään saisin. En edes halua.

54 §

Jos velkoja tahtoo hakea puolisoa sellaisesta toisen puolison tekemästä velasta, josta puhutaan 52 §:n 2 momentissa, pankoon kanteensa vireille kahden vuoden kuluessa erääntymispäivästä tai, jos velka on maksettava vaadittaessa, sen syntymisestä; ellei kannetta siinä ajassa nosteta, on kannevalta menetetty. - Tällaista ei minun nähdäkseni ole tulossa. Kummaltakaan puolelta.

Ja ettei nyt vaan kenellekään puolivammaiselle blogiani lukemattomalle idiootille jäisi epäselväksi, muutama söpö fakta:

- meillä asuva on rikkonut lähes kaikki huonekalut, jotka olivat ns. minun. Mukaan lukien isotätini minulle lahjoittaman tekemänsä taulun. Huonekalut, jotka meillä ovat, on hankittu avioliiton aikana, ne myös jäävät hänelle. Mukaan lukien jääkaappipakastin, tietokone, telkkari, digiboksi ja video/dvd-nauhuri. Aioin viedä mukanani kahvinkeittimen ja patjan sekä liinavaatteista osan.

- omat kirjani ja sarjakuvani vien mukanani. Hänen kirjansa, sarjakuvansa ja karmea kasa videoita, dvd-levyjä ja kaikki (naarmuuntuneet ja sikinsokin hajallaan olevat minunkin) cd-levyt jäävät tänne. Samoin soittovehkeet. Omat LP-levyni vien mukanani nostalgiasyistä. Ai niin, ja yhden säästyneen taulun sekä julisteen.

- suurin osa astioista oli minun. Suurin osa niistä on jo rikki. Avioliiton solmisen aikaisista astioista meidän on tehtävä jako - tämä on varmaan vaikein tehtävä meillä asuvalle. En aio jättää häntä ilman astioita.

- yritän jättää nimissäni olevan puhelimen meillä asuvalle, mikäli hän suostuu toimittamaan minullen jonkinlaisen panttirahan, etten joudu hänen laskujensa takia kuseen. Tai sitten pyydän siirtoa kamalalle anopille.

- vaatteeni vien mukanani. Tuskin edes viranomaisilla on mitään sitä vastaan.

Toivottavasti tämä tyydyttää sitä kurjaa paskaa, joka kuvittelee, että vien jotain meillä asuvalle kuuluvaa. Rahaa eikä omaisuutta minulla ei ole. En ansaitse enempää kuin joku sairaalan osastonhoitaja. Jotta se siitä suuresta omaisuudesta. Itse asiassa kaikki tässä asunnossa olisi minun, mutta koska en tahdo kantaa avioliittoa enää yhtään pidempään mukanani kuin on tarve, voitte olla varmoja, etten tavaran perään itke. Harmittaa vain oma typeryytensä, tulin itselleni kalliimmaksi kuin arvasinkaan. (Etenkin kun sitten kun meillä asuva saa häädön, kaikki menee kaupungin toimesta joko varastoon tai kaatopaikalle. Sitten minulla ei enää ole oikeutta tavaraan. Ihan oikein minulle. Maksa, tyhmä lehmä, maksa.)

V*ttu, että sitä voi loukkaantua jonkun kommentista. Mutta tekipä hyvää kirjata asiat muistiin. Voin vaikka printata tämän lähdön hetkellä. Hyvä toimintasuunnitelma.