<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Olen jumputtanut tästä joskus aikaisemminkin. Pienet curry-hikiset intialaislakimiehet saisi eristää jollekin byrokraattisaarelle. Ruoka tiputettaisiin sinne lentokoneesta. Samoin heidän tarvitsemansa lomakepaperi sekä leimasimet. Siellä he saisivat oikeaksi todistaa niin paljon lomakkeita kuin vain sielu sietää. Samoin he voisivat keksiä jännittäviä toimintatapoja, joita voisivat vaihdella vaikka joka päivä.

 

Minä en aikaisemmin tiennyt, mitä byrokratia tarkoittaa. Lähimmäs byrokraattia Suomessa pääsee varmaan maahanmuuttaja. Terveen ja täysikäisen maassa asuvan ei juurikaan tarvitse lippuja täytellä, ellei sitten ole soskun asiakas, vammainen tai vammaisen huoltaja ja hae tukea jostain instanssista. Oon joidenkin blogeista lukenut.

 

Olen kaksi viimeistä vuotta lähettänyt Intiaan satoja dokumentteja. Hivenen eri muodossa sama asia ja AINA ne pitää olla notaarin leimaamia. Intialaiset rakastavat leimoja. Samoin muuten venäläiset, mutta se on toinen juttu se. Minä alan kyllästyä. Kohta lähetän kuriirikirjeissä pernaruttoa, tuberkuloosia ja säteileviä aineita samalla. En jaksa. Tuhotkaa Intia! Tai ainakin sen byrokraatit! Englantilaisetko ne noin huonoille tavoille on opettanut? Hyi heitäkin!