<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Hajuherneeni ovat ryhtyneet kasvuponnistelemaan. Pussillinen siemeniä riitti paremmin kuin hyvin metriseen parvekelaatikkoon, vaikkeivat kaikki siemeneet itäneetkään. Nyt vain pitäisi pikapuoliin kehittää joku systeemi ritilälle, että pääsen rakentelemaan vihreätä verhoa parvekkeelleni. Samoin tunkesin multaan muutamia krassin siemeniä, että saan väriä laatikkoon.

 

Sitä ennen on pestävä parvekelasit ja ikkunat. Minulla on kyseenalainen kunnia kärsiä korkeanpaikankammosta (sen lisäksi hissit, lentokoneet ja ihmisjoukot ovat ekstreemiä ahdistusta aiheuttavia asioita, hyperventilaatio lähellä), niinpä liian avoimet näkymät, niin kauniit kuin ne kotoani ovatkin, ovat hivenen ahdistusta aiheuttavia. Huomasin sen eilen, kun avasin lasit ja istuskelin parvekkeella, mieleen tuli ajatus, että mäen päältä tosiaan on liian avara näkymä, tuntee olevansa korkeammalla kuin onkaan.

 

Kunhan luottokorttikausi vaihtuu, ostoslistalle laitetaan lasta ja tussu. Eikä naureta siellä. Ammattimaiset ikkunanpesijät kutsuvat ikkunanpesintä tussuksi. Luonnonvoima opetti minulle tekniikan, olen hidas, mutta saan puhdasta jälkeä aikaiseksi. Eikähän minulla monta pestävää pintaa ole, olohuoneen iso ikkuna, keittiön ikkuna ja parvekelasit. Niitä pestessä saattaa tosin vähän huimata. Iik.

 

Basilikan sirkkalehdet pönöttävät jo mullasta, tomaattien hontelot varret ovat ryhtyneet vahvistumaan. Niillekin on viritettävä apukepit kehiin. Viikonloppuna siirrän Olmilasta saamani chilit suurempiin ruukkuihin. Sitruunatimjami ja laventeli voivat paksusti. Laventelista voisin vaikka pikapuoliin napata ensimmäiset oksat kuivumaan vaikka vessaan. Hyvä hajunkarkoitin, mikäli tykkää laventelin tuoksusta. Minä pidän. Taidan olla mummoainesta.

 

Joku joutava työn juhlan aatto tänään. Juhlin sitä ensin kaatelemalla töissä kuplajuomaa kanssatyöntekijöille, sitten rakentelemalla ruokaa ottoveljen kanssa. Minua kun ei teekkaritouhut kiinnosta yhtään sen enempää kuin amatöörien oksentelu pitkin raittia, parempi pysytellä kotona. Minulla kyllä kävi mielessä, että kiva olisi jollain terasillakin joskus pistäytyä, mutta sitten myöhemmin. Sitten kun tämä pakkojuhlaosasto on turvallisesti takana ja serpentiinit siivottu kaduilta ja puistoista.