<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Minulle on ollut itsestään selvä asia kuulua ammattiliittoon. Varmaan perherasitteet ja esimerkki ovat kasvattaneet. Isikin oli kova ukkeli lakkoilemaan aikanaan, voi herra mun jee, sinne ne lakkokorvaukset kannettiin, paikallisen baarin tiskille ja pitkäripaiseen. Me sitten söimme hyvää ja ravitsevaa kaurapuuroa.

 

Nyt minulla on dilemma. Meillä töissä kaikki muut kuuluvat Toimihenkilöunioniin, jonka pääluottamusmies lähettää postia meille kaikille, myös TU:hun kuulumattomille. Kun kyselin häneltä tarkentavia tietoja, että pitääkö minunkin mennä lakkoon, jos kaikki muut meillä menevät, vastaus oli, että eivät he sitä tietenkään voi pakottaa ja minun liittoni ei minulle varmaan mitään maksa, mutta jos en mene, olen rikkuri. Ja siksi toisekseen miksi en liittyisi TU:hun, kun kerta kaikki muutkin meillä siihen ovat jo liittyneet.

 

Voi kilin kellit, silloin se riemu repesi. Minä EN missään olosuhteissa tule eroamaan nykyisestä liitostani, jonka jäsenjärjestö pieni ammattijärjestöni on. Ammattijärjestöni on tasan tarkkaan räätälöity minun koulutukseni ja työtehtävieni omaavalle väestön osalle, minua ei todellakaan kammeta minnekään kaikenkarvaisten pikkkupomojen ja muiden hälläväliähäkkisten sekaan. Ihan vaan perusteluna se, että kun sinne kuuluvat kaikki muutkin alemmat. Kun eivät muuten kuulu.

 

Onneksi vielä omasta liitostani sain ohjeet kuinka toimia tilanteessa. Minulla EI OLE ylityökieltoa eikä minun tarvitse edes moraalisista syistä mennä lakkoon silloin kun nämä muut idiootit menevät. Ei ole minun vikani, että minuun sovelletaan heidän neuvottelemansa liiton työehtosopimusta, minun liittoni on jo sopimuksen tehnyt ja hyvän sopimuksen tekikin, kun vaan sitä minuunkin sovellettaisiin. Vaan kun ei tässä yrityksessä. Monessa muussa kylläkin.

 

Niin että jos nämä eivät pian tokeennu, minusta varmaan tulee heidän silmissään rikkuri. Tulkoon. Aika harvoin tässä elämässä olen soutanut myötävirtaan. Yleensä minä taidan mennä aina sieltä missä aita on korkea ja harjalla piikkilankaa. Mennään sitten tässäkin liitossa.