<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Aamulla huomasi taas, että ovat amatöörit liikkeellä. Juna-asemalla olin astua synkeän väriseen ja vielä ankeamman tuoksuiseen okseen. Sitä on taas joku onneton erehtynyt pikkujouluissa juomaan liikaa salmaria, fisua ja muita tummia hengentuotteita. Piti mennä ulos odottelemaan junaa, kun tuoksu seurasi minua ylös saakka. Hyh. Onneksi ei ollut kylmä. Minä nimittäin olen myötätunto-oksentelija, huono laji.

 

Kotona taas virittelin itseäni kaasu-uunin käyttöön. Aloitin ujosti valmiilla lehtitaikinalla, tein sisälle savukinkkuitämäinenwokkivihannesranskankermatäytteen. Ensinnäkin, uuniaikaa saa varata kaksinkertaisen määrän. Toisekseen, mikäli mahdollista, kannattaa kääntää paistos puolivälissä ja sitten nostaa lämpöä. Kolmanneksi, on muuten kaasu-uuni v*ttumaisin kapistus päällä maan.

 

Saako jostain sellaisia pieniä pöydälle asetettavia SÄHKÖuuneja? Minä olen joskus edellisessä elämässä jossain sellaisen nähnyt. Onko kenelläkään sellaista nurkassa edullisesti? Minussa herää silmittömiä agressioita, vaikka sainkin suuni täyteen rasvaista piirakkaa (söin reunapaloja kun torstaina saan ihan oikean vippivieraan ja pitää olla jotain hyvää tarjottavaa). (Eikä se vieras ole entinen poikaystävä.) Sen lisäksi koko rapussa leijaili sellainen syntisen hyvä piirakan tuoksu. Upeeta, mutta vaikeata.

 

Meillä töissäkin on taas pikkujoulut tulossa viikon päästä perstaina. Minulla ei ole minkään valtakunnan aikomusta lähteä kaupungille riekkumaan niiden jälkeen. Huh ja hyh. Mutta koska esihenkilöni on sitä mieltä, että asemani takia minun pitää näkyä enemmän ja minglata, on syytä osallistua alkukinkereihin. Ainahan sieltä pääsee pois, kun alkavat muut humaltua. Sitä paitsi meillä on tunnetusti hyvää ruokaa pikkujouluissa, vaikka ovatkin laitoskeittiön tekeleitä. Mutta tässä vaiheessa voi varmaan todeta, että se on niin keittiöpäälliköstä ja kokeista kiinni. Ja meillä on koko henkilökunta loistoluokkaa, vaihtuvuus olematon. Ja ei. Meillä ei ole Sodexhon keittiö.